Ons logo bestaat uit twee elementen: enerzijds de wortels die refereren naar de geschiedenis, in de meeste brede zin van het woord. Anderzijds de drie blaadjes die verwijzen naar ‘nieuw leven’, maar in deze context staan voor het herleven van het verleden via heemkundig onderzoek. Uit de wortels groeien nieuwe ‘bladzijden’ als het ware. Drie staat uiteraard symbool voor de drie deelgemeenten.
Het logo doet misschien niet direct aan Juliaan Claerhout of aan heemkunde denken, maar het heeft wel een sterk visueel karakter en is voor een stuk ook suggestief. Sterke logo’s als van canvas, één, cobra, klara, enz. spelen ook met een figuratief element dat niet per se naar hun werk verwijst. Maar door de herhaling ontstaat een herkenning. En ook bij ons logo is dat de bedoeling. Bovendien leent het ‘boompje’ zich ook goed voor de rugzijde van Leiesprokkels of voor andere communicatie.
Bovendien stemmen de kleuren blauw en taupe overeen met deze in het gemeentelogo, dat verwijst naar de 3 deelgemeenten van Groot-Wielsbeke en de 3 waterlopen die hier een belangrijke rol spelen: Leie, Mandel, Het kanaal Roeselare-Ooigem.
De kleuren van ons logo werden meteen ook gebruikt voor de lay-out en de kaft van Leiesprokkels-jaarboek 2011-2012. Deze huisstijl werd sindsdien ook doorgetrokken naar andere publicaties, documenten en digitale kanalen. Voor publicitaire doeleinden ontwierpen we ook nog 2 roll-up banners en 2 beachflags, die onze medewerking en aanwezigheid op evenementen nog beter kunnen accentueren.